Dit is thans wel het geval bij kinderen die nog op school zitten. Enkele maanden geleden is dit namelijk gebleken uit onderzoek die gedaan is aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Voor goede sportprestaties moet een kind zich goed kunnen reguleren. Op het moment dat je je eigen doelstelling kan bepalen, in staat bent om jezelf kritisch te volgen en inziet of een handeling goed danwel fout is, ben jij uiteindelijk diegene die op het hoogste niveau sportprestaties levert, adus het onderzoek. Dezelfde factoren zijn namelijk ook van belang voor het behalen van goede cijfers op school. Volgens het onderzoek stimuleert sport de zelfregulatie. In de sport leer je bepaalde dingen waardoor je ook op school beter meekunt. Dit geldt voornamelijk bij sporten die complex zijn en waarbij een groot strategisch inzicht vereist is. In 1992-1993 zat 52 procent van de sportieve talenten op havo/vwo en in 2006-2007 ging het zelfs om 70 procent. Dit is ruim boven het landelijke gemiddelde van 44 procent. Behoort de taekwondoka ook tot deze groep of moeten we meer denken aan schakers?